Vejledning – hvilket løbebånd er bedst i 2020 (Sådan tester du dig frem)

Drømmer du om at holde løbeformen i 2020? Så er et løbebånd i hjemmet måske svaret. Men et løbebånd er også en større investering, så vi anbefaler, at du gør dig visse overvejelser inden købet, så du får det helt rigtige løbebånd for dig. Det er bedre, end ukritisk at vælge det løbebånd, der er bedst i test.

Det valg hjælper denne guide dig med:

  • Hvor skal jeg starte?
  • Hvordan tester jeg hvilket løbebånd er bedst?
  • Løbebåndets kvalitet
    • Motor
    • Rammekonstruktion
    • Båndkvalitet
    • Afdæmpning
  • Løbebåndets størrelse?
  • Hestekræfter (motor)
  • Maxhastighed
  • Computer og motivation
  • Ekstra funktioner
  • Typiske funktioner
  • Hvad er dit budget?
  • Video-guide – hvilket løbebånd er bedst
  • Løbebåndets kvalitet
  • Løbebåndets vægt
  • Er løbebåndet sammenklappeligt?
  • Hvor hurtigt kan man løbe på løbebåndet?
  • Løbebåndets funktioner/funktionalitet
  • Løbebåndets brugervenlighed
  • Løbebåndets ydeevne
  • Løbebåndets design
  • Løbebåndets støjniveau
  • Stigningsgrader på løbebåndet
  • Hvad træner jeg med et løbebånd?
  • Bedre kondition
  • Intervaltræning
  • Vægttab
  • Hvorfor skal jeg vælge et løbebånd?
  • Fordele ved at vælge et løbebånd

1. Hvor skal jeg starte?

Det vigtigste spørgsmål du skal stille dig selv helt fra starten er:

Hvad skal jeg bruge løbebåndet til?

Vil jeg lunte, løbe maraton eller træne intervaller? Formålet har nemlig meget at sige, i forhold til at vælge det rette løbebånd til lige netop dig og din træning.

Der er ofte en god grund til, at et løbebånd vinder en test. Men blot fordi det er en testvinder, er ikke ensbetydende med, at du får det løbebånd, der passer bedst til dine behov.

Alle løbebånd kan bruges til løbetræning, men her hører ligheden også op. Der er forskel på, om du er enebruger eller om hele familien vil træne, hvor meget løbebåndet skal bruges osv. Derfor er det vigtige første skridt at finde ud af, til hvad og hvor mange der kommer til at benytte løbebåndet.

2. Hvad er dit budget?

Når du ved, hvad løbebåndet skal bruges til, er næste skridt at finde din budgetramme for købet. Løbebånd kommer i mange forskellige prisklasser, og det er forskelligt, hvad du kan forvente af det enkelte løbebånd i den enkelte budgetklasse.

Herudover er det bestemt ikke helt uden betydning, hvilket løbebånd du vælger – så ligesom med mange andre ting, bør fokus være på at få det løbebånd der passer bedst til dig, inden for din budgetramme.

Tænk over hvad din smertegrænse er – også inden du står nede i en eventuel butik. Mulighederne er mange.

3. Hvordan tester jeg hvilket løbebånd er bedst?

Du kan udføre en test af løbebåndet på to måder:

  • Online-test:
    1. Tag et stykke papir, eller åbn et Excel-ark, og inddel arket efter:
      1. Løbebåndets navn
      2. Løbebåndets pris
  • Hvilke af dine kriterier, løbebåndet lever op til
  1. Hvilke mangler løbebåndet har, ift. dine kriterier
  2. Hvilke ekstra/alternative funktioner løbebåndet har
  3. Din samlede score til løbebåndet på en skala fra 1-10
  1. Kig diverse netbutikker igennem i forhold til relevante løbebånd, og noter alle informationer om det enkelte produkt ned i arket.
  2. Når du har en god liste inden for dit prisområde kan du efterfølgende søge på løbebåndet i diverse prissammenligningshjemmesider i forhold til at se prisforskellen på diverse websites.
  3. Herefter kan du:
    1. Købe online, eller
    2. Tag essensen af din undersøgelse med ned i nærmeste butik, og få professionel assistance i købsprocessen.
  • Fysisk test:
    1. Lav en liste over de ting der er vigtige for dig, i forbindelse med køb af løbebånd – og lav evt. også online-testen, som beskrevet ovenfor.
    2. Tag ned i en fysisk butik og test selv løbebåndene ud fra din liste/lister.
    3. Benyt eksperterne i butikken til at guide dig på rette vej. Jo mere forberedt, du er på, hvad båndet skal bruges til, hvor mange skal bruge det, din budgetramme mv., jo mere får du ud af eksperternes hjælp i butikken. Ofte kan eksperterne også gøre dig opmærksom på faktorer, som du måske ikke selv har tænkt over, og du vil her fysisk kunne se og mærke forskellene.

Den bedste løsning, vil umiddelbart være en kombination af de to tests, så du er så godt klædt på til at foretage et køb som muligt.

4. Løbebåndets kvalitet

Når du skal bedømme et løbebånds kvalitet, er der fire primære dele du bør kigge på:

  • Løbebåndets motor
  • Rammekonstruktionen
  • Båndkvaliteten
  • Afdæmpningen

Løbebåndets motor (hvor mange hestekræfter har båndet?)

Motoren er hjertet i løbebåndet og er afgørende for, hvor høj hastighed båndet kan yde samt hvor god motoren er til at arbejde over længere tid.

Flere hestekræfter i motoren er bedre end færre hestekræfter, da båndet både vil være mere holdbart, men også vil kunne yde mere, hvilket sikrer dig et mere naturligt flow i din løbetræning. Igen er det dog vigtigt at have i baghovedet, hvordan det skal bruges

Hvis du har planer om at anvende løbebåndet til gåture er det vigtigt at vælge et løbebånd med en motor på 2,5HK eller derover. Grunden til dette er at løbebåndet faktisk skal trække endnu mere, da du her konstant har en fod på båndet, hvorimod at du letter fra båndet når du løber. Hvis motoren ikke er kraftig nok, vil den have svært ved at trække vægten når du går, og vil dermed ikke køre jævnt.

Det samme er gældende hvis du skal anvende løbebåndet til længere løbeture, regelmæssige træningspas og intervalløb. Her skal du sørge for at du vælger et løbebånd med en motor på 2,75-4 HK, da motoren skal kunne holde til mere.

Rammekonstruktion (rammen på løbebåndet)

Rammekonstruktionen henviser til rammen på løbebåndet.

Den bedste regel at følge her er, jo stærkere rammen på løbebåndet er, jo bedre er løbebåndet – og jo mere stabilt er det i brug.

Båndkvalitet

Jo højere kvalitet løbebåndet er i, jo større levetid vil du opleve at båndet har.

Generelt kan du, som hovedregel, tænke på: Jo dyrere løbebånd, jo stærkere vil båndkvaliteten være.

Afdæmpning

Afdæmpningen på båndet hænger også sammen med løbebåndets kvalitet.

  • I de billigere løbebånd vil der enten være:
    • Dæmpepuder der, hvor dine fødder lander eller
    • Dæmpepuder under løbefladen
  • I de bedste løbebånd, vil du opleve afdæmpning i hele løbepladen, ligegyldigt hvor på løbebåndet du løber.

5. Løbebåndets størrelse

Dit valg af størrelse på løbebåndet vil også hænge sammen med løbekomforten, da et smalt løbebånd betyder dårligere balance på båndet, som især kan være et problem når du begynder at blive træt. Et større og bredere løbebånd vil give dig bedre stabilitet, når du løber, og løbebåndet vil være mere robust, og dermed holde længere.

Med andre ord, hvis du ikke har begrænset plads i hjemmet til løbebåndet, vil bredde, løbeoplevelse og kvalitet ofte gå hånd i hånd.

Er plads en mangelvare, er det dermed bedre at købe et bredt, sammenklappeligt løbebånd i stedet for et smalt, ikke-sammenklappeligt bånd.

I et fitnesscenter ligger størrelsen typisk på omkring 56 cm i bredden og mindst 152 cm i længden.

6. Maxhastighed

Et løbebånd har typisk en maxhastighed mellem 16-22 km/t.

  • 16 km/t er glimrende for motionisten.
  • 18-22 km/t er til dig, der gerne vil træne intervaller.

I forhold til maxhastigheden bliver økonomien og dine behov vigtige parametre, i forhold til at vælge det rette løbebånd.

7. Træningscomputer

I forhold til valg af løbebånd, bør du også overveje, hvilke træningsmuligheder dit løbebånd giver dig.

Et løbebånd vil typisk have en række funktioner, der gør træningen lettere i form af:

  • Forud-programmerede træningsprogrammer
  • Mulighed for at indtaste vægt og alder, så programmerne kan udregne et mere præcist kalorieforbrug
  • Individuelle træningsprogrammer
  • Pulsmåling
  • Pulskontrol/pulsstyring
  • Øvrige funktioner

Forud-programmerede træningsprogrammer

Forud-programmerede træningsprogrammerne vil fx være til:

  • Intervaltræning
  • Træningsprogram til fedtforbrænding
  • Træningsprogram til træning frem mod maraton

Det vigtige i træningsprogrammerne er ikke så meget indholdet, men det at de kan give en god og varieret træning.

Mulighed for at indtaste vægt og alder

En god træningscomputer giver også mulighed for at angive både vægt og alder, så computeren kan beregne en mere nøjagtig kalorieforbrænding under din træning.

Formålet med dette er, at du opnår nemmere/bedre resultater af din træning.

Individuelle træningsprogrammer

En god basisfunktion er også, at løbebåndet kan gemme egne træningsprogrammer med individuelle indstillinger. Har du fundet lige præcis den belastning og hurtighed du vurderer, giver det bedste resultatet for dig i en periode, er det rarest let og hurtigt at kunne finde denne indstilling igen.

Pulsmåling

Mange løbebånd er udstyret med pulsmåling, som oftest gøres på en af to måder:

  • Pulsmåling gennem sensorer på håndtagene af løbebåndet
  • Trådløs pulsmåling
    1. I de fleste tilfælde kan træningscomputeren kun modtage oplysningerne, hvis man samtidig køber og ifører sig et pulsbælte, som man benytter i forbindelse med træningen.

Pulskontrol/pulsstyring

Med pulskontrol/pulsstyring vil træningscomputeren hjælpe dig med at opnå og holde det ønskede anstrengelsesniveau gennem hele træningen. Ved hjælp af et pulsbælte holder computeren løbende øje med din puls og tilpasser hastigheden, så samme puls fastholdes gennem hele træningen.

Andre/øvrige funktioner

Nogle løbebånds-mærker fokuserer på at lave løbebånd som, udover de basale træningsprogrammer, pulsmåling mv., tilbyder nye funktioner. Det være sig muligheder som fx:

  • Opkobling med iPad
  • Opkobling med smartphone

Overvej om disse supplerende funktioner er vigtige for dig eller ej. Ofte bør disse funktioner dog ikke være udslagsgivende i forhold til, at du vælger et godt løbebånd fra.

8. Funktioner i løbebåndet

Skriv gerne ned, hvilke forventninger du har til funktioner i dit løbebånd.

De typiske funktioner, som løbebånd har vil være:

  • En blæser
  • Hurtigknapper i håndtagene
  • Trådløs puls
  • ANDRE MULIGE FUNKTIONER

Det varierer meget fra bånd til bånd og mærke til mærke, hvilke af disse funktioner er mulige.

9. Videoguide – hvilket løbebånd er bedst?

Vi har lavet en kort videoguide med 6 gode råd til, hvad du skal tænke over, når du gerne vil købe et nyt løbebånd.

Se videoen om, og få en kort guide med 6 punkter til valg af løbebånd.

11. Løbebåndets vægt

Vægten på løbebåndet og godstykkelsen er en god indikator for, hvilken kvalitet løbebåndet er i. Derfor, som udgangspunkt:

  • Jo tungere løbebåndet er, jo bedre er det.

I samme ombæring er det også fornuftigt at kigge på, hvor høj brugervægten på løbebåndet må være. Det vil sige, hvor meget må man som løber veje, for at kunne benytte løbebåndet.

Også her vil en højere brugervægt indikere et stærkere løbebånd, da brugervægten ofte vil henvise til, hvor meget løbebåndet kan holde til – og dermed hvor slidstærkt det er.

12. Er løbebåndet sammenklappeligt?

For nogen kan det være rigtig relevant, at løbebåndet kan klappes sammen, hvilket mange løbebånd efterhånden kan.

Som eksempel vil et løbebånd på 183cm i længden kunne komme ned og fylde 108cm, når det ikke benyttes til træning, hvilket naturligvis er rart.

Er plads en mangelvare i dit hjem, kan det være en stor fordel at vælge et sammenklappeligt løbebånd.

13. Hvor hurtigt kan man løbe på løbebåndet?

De fleste løbere, inkl. intervalløbere, vil typisk vælge et løbebånd med en maxhastighed på 18-20 km/t.

For motionisten, der ”blot” skal benytte løbebåndet til at holde formen ved lige, vil et løbebånd med en maxhastighed på 16 km/t fint kunne række.

14. Løbebåndets brugervenlighed

Løbebåndets brugervenlighed bestemmes typisk af:

  • Hvor let er det at benytte træningscomputeren?
  • Er det let og hurtigt at overskue løbebåndets funktioner – herunder; er displayet stort nok og tydeligt nok til, at du let kan danne et overblik?
  • Kan du let og hurtigt finde genvejsknapper, og hvor er de placeret på båndet?
  • Er det let at flytte båndet?
  • Er brugsanvisningen god?

Det bedste er derfor at teste på egen krop, hvor let det er at bruge båndet og dets funktioner, eller undersøge dette grundigt online, inden du foretager et valg.

15. Løbebåndets ydeevne

Løbebåndets ydeevne bestemmes ofte af:

  • Hvor kraftfuld er båndets motor?
  • Hvor høj er den maksimale brugervægt? Husk igen, at dette også er et tegn til, hvor slidstærkt løbebåndet er.
  • Hvor høj er løbebåndets maxhastighed? Som tidligere nævnt, er det meget vigtigt at have in mente, hvad løbebåndet skal bruges til. Du kan både købe et løbebånd med en for stærk og en for svag motor ift. formålet.
  • Hvor høj er maksimumshældningen på båndet? Hvis du gerne vil kunne presse din træning, er det vigtigt at kunne ændre på stigningsprocenterne.

16. Løbebåndets design

Ligesom med mange andre ting, går kvalitet og design ofte hånd i hånd – også når det kommer til løbebånd.

Design bør dog sjældent være årsag til at vælge et løbebånd fra, hvis det ellers lever op til dine kriterier ift. hvad du skal bruge produktet til. Men skal det passe ind i hjemmet, vil design naturligvis have lidt at sige.

17. Løbebåndets støjniveau

Støjniveauet for et løbebånd varierer fra model til model, men løbebåndet er ikke kendt som en støjende konditionsmaskine.

Men går du op i støj, er her et par tommelfingerregler:

  • Jo større motor løbebåndet har, jo mindre larmer det
  • Jo lettere du løber, jo mindre larmer løbebåndet
  • Jo lavere tempo du løber, jo mindre larmer det.

Da løbebåndene på markedet ofte minder om hinanden på dette område (og dermed larmer nogenlunde lige meget) bør det igen ikke være noget, der påvirker dit køb, hvis ellers dine kriterier er opfyldte.

For at nedsætte løbebåndets støjniveau i hjemmet, kan der lægges en underlagsmåtte under båndet, og sæt løbebåndet op i et rum, der i forvejen påvirker lydniveauet mindst.

18. Stigningsgrader på løbebåndet

Stigningsgraden på løbebåndet kan indstilles på to måder:

  • I niveauer
  • I grader

I de fleste tilfælde vil en stigningsprocent på 1% bedre svare til det pres, der vil være i forhold til at løbe ud ad en lige vej, og på nogle løbebånd vil stigningsgraden max ligge på 15 grader.

18. Træning på et løbebånd

Løbetræning på et løbebånd giver dig bedre kondition, samt giver styrkede knogler, led og immunforsvar.

Løber du med høj intensitet, er også rigtig godt til at fedtforbrænde.

Intensiv træning

Løbebåndet giver dig mulighed for at sætte et tempo, der passer til den træning du ønsker. Du kan dog med fordel få en bedre og mere effektiv træning, hvis du også sætter farten op nogle gange.

Højere puls, hurtigere og hurtigere fart, bakkeløb mv. kan alle være med til at forbedre din træning og hermed også din kondition.

Målrettet træning

Hvis du træner for at kunne holde et mere fast tempo, fx også til brug for en konkurrence, er løbebåndet din ven. Husk dog på, at de fleste skal løbe lidt hurtigere på et løbebånd end udendørs, for at opnå samme belastning. Som nævnt tidligere, kan det være en fordel at sætte båndets hældning til 1 grad, for at udligne denne forskel.

Varieret træning

Træner du for meget i samme tempo, vil din fremgang hurtigt begynde at udligne sig selv. Kun med varierende udfordringer, kan du blive ved med at udvikle dig.

Veksl derfor gerne mellem

  • kortere løbeture
  • hurtige løbeture
  • lange løbeture
  • intensive løbeture
  • interval-løbeture fx med varierende hældning eller længere ture af bestemte længder

Teknisk træning

Du kan træne teknisk på mange forskellige måder, som fx:

  • Korte skridt
  • Forskellige kropsholdninger
  • Forskellige hastigheder
  • Forskellige hældninger

Træn sikkert

Et løbebånd giver dig mulighed for at træne i netop dit tempo.

Er du ny løber, kan der derfor være fordel at:

  • Starte med at gå, og efterfølgende øge tempoet gradvist, i et tempo du finder sikkert og behageligt.
  • Øg hastigheden til rolig løb og byg stille og roligt på
  • Det er vigtigt aldrig at løbe helt til udmattelse, da det kan ende galt.

19. Hvorfor skal jeg vælge et løbebånd?

Er du endnu ikke overbevist om, at et løbebånd er noget for dig, er her en række gode grunde til alligevel at vælge det:

  • Du kan altid løbe – uanset vejret
  • Du kan holde et konstant tempo
  • Underlaget er affjedrende
  • Løbebåndet giver dig den samme belastning hele tiden
  • Du kan præcist måle din præstation
  • Du kan variere din træning
  • Du kan nemt rengøre og vedligeholde løbebåndet