Suppler dit løb med en crosstrainer

Skrevet i samarbejde med løbecoach Sissel Møller.

Uanset om du er ihærdig løber med en forkærlighed for løbebånd eller for løb i naturen, så kan løb være en hård belastning for led og sener. Selvom et løbebånd er meget mere skånsomt end udendørs løb, kan selv dette kræve at man supplerer med andet træning, for ikke at belaste kroppen for meget. Her er en crosstrainer helt ideel som supplement til din løbetræning.

Ved crosstraineren får man samme gode kredsløbstræning/udholdenhedstræning som ved løbetræning. Her er det samme bevægelse og samme muskelgrupper der bruges, men man undgår stødbelastningen på knæ og i ryggen, fra når man lander mod asfalten.

Sener og ledbånd er meget udsatte under løb, og man kan derfor nemt få skader. Det tager mange år at opbygge sener og led der kan holde til denne belastning under løb, og samtidig kan man med en god løbeform komme til at løbe for meget, og dermed også overbelaste kroppen.

Suppler uanset om du er begynder eller erfaren løber

Som begynder kan det være en god ide at opbygge formen og styrke kroppen lige så stille, ved at supplere løbetræningen med træning på crosstrainer 1-3 gange ugentligt. Tag gerne samme længde tur med samme intensitet, som du havde tænkt på løbeturen.

Det samme gælder for løbere som er vant til at løbe mange kilometer om ugen. Her er kroppen vant til at restituere hurtigt, og man kan måske komme til at føle at man bare kan blive ved med at løbe. Men det vil altså kunne overbelaste kroppen i længden. Her kan det også være meget fornuftigt at være skadesforebyggende og sørge for at bruge crosstraineren engang i mellem. Det kan være værd at skifte en løbetur ud i ny og næ, i forhold til at ende flere måneder på en crosstrainer til genoptræning, hvis man ender ud i en skade.

Mærker man en dag en ømhed, og er i tvivl om man skal løbe, så hold fri fra løbet nogle dage og brug crosstraineren. Så kan en evt. skade få ro, og man er hurtigere klar igen.

Og det ER ligeså god træning, så længe man sørger for at opnå samme puls / intensitet som når man løber.

Hvilken crosstrainer skal man vælge?

Rådet fra Sissel Møller er ”gå efter en crosstrainer du føler dig venner med”. Den må ikke føles alt for hård når du starter træningen, eller føles forkert til den måde du bevæger dig på. Sørg for at skridtlængden passer godt til dig og at den har et tråd der minder så meget om løbebevægelsen så muligt. Her er det ofte de frontdrevene crosstrainere, som har et ellipseformet tråd, der minder mest om en løbebevægelse og passer de fleste. Sørg også for at armene på crosstraineren passer til din højde, så du ikke kommer til at stå foroverbøjet.

Se udvalget af crosstrainere hos Abilica her.

Teknik på crosstraineren

Når du står på crosstraineren er det vigtigt at du ikke falder sammen i ryggen – hold hovedet ret, og spænd i ballemusklerne. Her kan du også træne din løbebalance og holdning på maskinen, ved at holde armene ind til kroppen og bruge dem som hvis du var ude at løbe – altså slippe håndtagene og armene på crosstraineren. Bare vent og se – det føles næsten som om du er ude at løbe.

Træn gerne efter din puls, hvis det er også er dette du er vant til på løbeturen, og juster belastningen på crosstraineren herefter, så du ikke syrer til i musklerne efter kort tid. Du kan sagtens flytte dit løbeprogram med over på crosstraineren og køre zoneintervaller. En god lang ”søndagstur” kan sagtens tages på crosstraineren med en god film på din tablet eller en podcast i ørene.

Løber du ikke normalt efter program eller puls, er der også ofte indbyggede programmer på crosstraineren som man kan anvende. Her er der bl.a. intervaller og bakketræning, hvor crosstraineren selv skifter modstand.

Sørg for at strække ud i hoftebøjer og lænd, både før og efter hvis du står på den længe.

Læs mere om teknik på crosstraineren her

Naturligvis – vil man være en god løber, så skal man også løbe – men hvis man vil være en god og mere skadesfri løber, så er crosstraineren et rigtig godt bud for at opnå dette.

Har du brug for rådgivning i forhold til køb af crosstrainer, så er du mere end velkommen til at kontakte os på info@abilicaonline.dk eller tlf. 70270279.

Se med i videoen herunder, hvor løbecoach Sissel Møller, fortæller om korrekt teknik på crosstraineren, om hvilke muskler man bruger og giver gode råd.