Amalie Haughuus: Om at holde motivationen til at løbe og hvordan man kommer ovenpå efter en skade

Abilica kom for nogle måneder siden i kontakt med Amalie Haughuus, som efterhånden har gjort sig godt bemærket i toppen af de helt store løb og har rykket sig derop med en imponerende fart. Amalie havde til sin store frustration pådraget sig en skade i sommers, lige da det gik aller bedst og hun stod til at komme op og ligge helt i top. Det var her vigtigt at komme i gang med genoptræning med det rette træningsudstyr.

Amalie fortæller her lidt om sig selv, hvad løb betyder for hende og hvordan hun bruger forskelligt træningsudstyr til at få kroppen ovenpå igen.

Hvorfor lige løb på højt plan?

”Mit navn er Amalie Haughuus. Jeg er 25 år, bor i Aarhus, og til daglig læser jeg Medicin på Aarhus Universitet.

En af mine helt store interesseområder er løb. Jeg har løbet lige så længe jeg husker, men det var først i 2012, at jeg for alvor kom i gang med løbetræning. Jeg havde sat mig et mål om, at jeg ville gennemføre et maraton i mit sabbatår. Et maraton? Det lød helt vildt for mig dengang. Målet var Hamborg Marathon i April 2013, og selve træningen op til dette maraton åbnede en hel ny verden for mig. Jeg brød flere både psykiske og fysiske grænser, og det var noget af det fedeste jeg har oplevet. ”

Mål og motivation

”Jeg var og er stadig virkelig fascineret af, hvad løb kan bidrage med til ens hverdag. Løb giver mere energi og overskud i hverdagen, og jeg har ALDRIG fortrudt en løbetur efterfølgende.

Løb for mig er blevet et frirum, og jeg vil ikke kunne undvære mit løb i dag.

Lige siden 2012-13, hvor løb blev en stor del af min hverdag, har det fyldt meget og givet utrolig mange gode minder. Jeg har gennemgået en udvikling, hvor jeg har nået et niveau, som jeg selv er meget stolt af, da jeg stadig kun dyrker løb på hobbyplan ved siden af mit studie.

Jeg har formået at forbedre mine personlige bedste tider fra:

Maraton: 3 timer og 34 min. til 2 timer og 46 min.

Halvmaraton: 1 time og 56 min til 1 time og 16 min

10km: 45 min til 36 min

5 km: 23 min til 17 min og 31 sek.

Det vigtigste jeg har lært gennem årerne som løber er, at det er selve træningen, der er min motivationsfaktor og drivkraft. Det er dét, at jeg hele tiden bliver en bedre version af mig selv for hver dag der går, som gør at jeg bliver ved.

Race-day er for mig mere en form for bonus, hvor man kan vise, hvor langt man er kommet med sin træning. Hvis jeg kun fokuserede på mit næste mål, mit næste race, så vil træningen blive en sur pligt i stedet for det frirum, som det giver mig. Hvis man oveni fejler på race-day, fordi man ikke lige ramte dagen eller havde diamanter i benene, så er det ekstremt nemt at slå hænderne op i luften og give op. Der glemmer man hurtigt, at man, på trods af at det hele ikke gik som det skulle, stadig er kommet vanvittigt langt ift. ens fortidige jeg.

Så et lille råd herfra: Elsk træningen og se race-day som en bonus/gave 🙂 ”

Dét der ikke må ske

”Desværre pådrog jeg mig en hofteskade under CHP Half 2019, hvor jeg ellers lå ret stærkt til at tage DM guld hos kvinderne. Jeg havde trænet for hårdt sommeren over efter min sejr til Bestseller Aarhus City Half, og jeg følte, at jeg red på en sky, hvor jeg bare kunne blive ved og ved med at presse kroppen, mens jeg ignorerede de træthedssignaler, som min krop begyndte at sende mig. Det gik op for mig til CPH Half, at jeg havde glemt min krop. Glemt vigtigheden af at lytte til min krop. Noget som jeg ellers har været god til de sidste mange år, og som netop har gjort, at jeg har undgået skader i så lang tid. “

Genoptræningsprocessen

“Heldigvis har jeg med Abilicas produkter kunnet lave en effektiv genoptræningsperiode, hvor jeg har fokuseret på at styrke min krop, så den kan klare at komme tilbage i topform igen i 2019.

Jeg har anvendt Abilica PumpSet og stepbænk til at styrke de store muskelgrupper, som ballemuskler og lår/hasemuskler. Her har jeg lavet flere forskellige øvelser som squat og lunges.

Som supplement til dette har jeg anvendt Abilica træningselastikker, som har tilføjet en ekstra faktor til genoptræningen, og jeg har bl.a. kunne ramme musklerne på siden af hoften/ballen.

Ud over styrke har jeg også fokuseret meget på massage og udstrækning. Til dette har jeg anvendt en foamroller, hvor jeg har fået løsnet godt op i musklerne omkring hofterne, hvilket virkelig har hjulpet meget på min skade.

Samtidig har jeg også prioriteret at løbe på løbebånd i denne vinterperiode, da det kolde vejr ofte kan være hårdt ved ens led og medføre en øget skadesrisiko.

Et lille råd fra mig er, at udspecificere at skader skal behandles forskelligt, da ingen skade er ens. Det er vigtigt, at man finder frem til den mest optimale måde for netop ens egen skade.

Først skal man gøre sig klart, hvorfor man pådrog sig skaden – selve årsagen. Herefter må man sætte sig ind i, hvordan man kan undgå skaden fremover, for ellers står man nøjagtig samme sted igen efter et par måneder.

Pt. har jeg gennem de sidste par måneder opbygget en stærkere krop, og jeg har stor tillid til, at jeg med hjælp fra Abilica’s genoptræningsudstyr og min egen erfaring med at lytte til kroppen, kan komme tilbage i topform i 2019.”

/ Amalie Haughuus

Vi vil hos Abilica fortsætte med at have kontakt til Amalie gennem hendes genoptræning og løbetræning, og sørge for at give den bedste vejledning til nye træningsredskaber ud fra hendes mål og ønsker.

Fremover vil Amalie også dele ud af sin erfaring og gode råd med løb her på vores blog, så følg endelig med for gode løbetips og løbeprogrammer.

Bestseller Aarhus City Halvmarathon 2018. ” Det var bare vildt fedt at løbe gennem ens hjemby omringet af ens venner. En kanon fed stemning”
Frankfurt Marathon 2017. Opløbsstrækningen, hvor det går op for Amalie, at hun har løbet sit absolut hurtigste marathon til dato.
Ved mållinien til Bestseller Aarhus City Halvmarathon 2018, hvor Amalie satte ny løbsrekord og blev den kvindelige vinder.