Tjek din træningsplan med disse spørgsmål

Abilica_Stream_sykkel_jente_portraitEr det nu, at du for alvor vil i gang med træningen? Stil de rette spørgsmål og få de bedste betingelser for at få succes med dine planer, drømme og mål:

1. Har jeg tænkt over, hvad jeg virkelig gerne vil opnå?

Hvis det skal lykkes, skal du brænde for dit mål. Så vælg et mål der giver dig værdi. Det skal ikke være, hvad din ægtefælle, kæreste, børn eller kollegaer synes. Du skal synes, at det er vigtigt. Ellers bliver det en evig kamp at nå målet.

2. Har jeg gjort det målbart?

Hvis dit mål er at komme i bedre form, så spørg dig selv – hvad vil det sige for mig? Er det at kunne løbe 5 km på 30 minutter. Hvis du ikke ved, hvornår du har nået dit mål, så er det umådeligt svært at nå derhen. Hvis du gerne vil være sundere, så find ud af , hvad sundhed er for dig. Er det at få din nattesøvn, kun spise sukker i weekenden, drikke en kop kaffe om dagen, huske at spise din morgenmad eller andet? Det er meget individuelt, hvad vi lægger i ordet sundhed. Hvis du ikke har gjort det klart for dig selv, så er det svært at vide, hvornår du kan klappe dig selv på skulderen med stolthed.

3. Hvad er det vigtigste mål – hvad vil jeg først?

Hvis du har flere mål, skal du prioritere dem. Den største fejl vi begår, og det der ofte gør, at vi dropper forsættet igen, er at vi starter for hårdt ud og prøver at gøre det hele på én gang. Vil du både begynde at løbe, styrketræne og spise sundere, kan du spørge dig selv, hvad vil gøre den største forskel for mig? Det er prioritet nummer 1.

4. Har jeg delt mine mål op i mindre bidder?

Gør målet overskueligt med flere delmål. Vil du løbe maraton til efteråret, men ligger sidste gang du løb tilbage i 2009, så er målet ret stort. Delmål kan være: få et par løbesko, løb/gå 2 ture om ugen i 4 uger, løb 5 km, løb 10 km osv. Og husk at rose dig selv, når du når et delmål.Abilica_Circle_mann_portrait-(2)

5. Har jeg samlet støtte til at nå mit mål?

Det giver frihed og forpligter at indvie familie og venner. Det kan være vigtigt med familie og venners støtte. For vil du pludselig ud at løbe 3 aftener om ugen, så er det nemmere at komme afsted, hvis familien bakker op. Der skal evt. være nogen til at passe børn eller kæresten skal have forståelse for at må se luksusfælden alene. Og hvis du ikke gider afsted, kan en kærlig motivation komme fra dem omkring dig. At indvie dine nærmeste i dit mål, giver både frihed, og det forpligter.

6. Har jeg en realistisk deadline?

Vil du tabe 5 kg indenfor 3-4 uger, så får du nok et noget trist forløb. I stedet for kunne deadline være: Jeg vejer 67 kg om 6 måneder fra i dag Så kan du spørge dig selv om hvilke delmål, der kan få dig i mål til den aftalte dato. Delmålene kan være at føre kostdagbog i 14 dage og finde dine kostmæssige udfordringer. Derefter kan målene være at skære aftensnacks væk, kun spise slik i weekenden, drikke 8 glas vand om dagen, dyrke motion 30 minutter 3 gange om ugen osv.

Så brug lidt tid på at stille disse spørgsmål. Så er der meget større sandsynlighed for at dine drømme og mål for din træning går i opfyldelse. Godt begyndt er halvt fuldendt. God træning.