Ris à l’amande – på den sunde måde

Drop sødmælken, drop fløden og spar cirka 85 gram fedt og 600 kcal for hele molevitten.

Opskrift på let og lækker Ris à l’amande

Ingredienser grødrisalamande

  • 1 l letmælk
  • 1 vaniljestang
  • 150 g grødris

Ingredienser “flødeskum” og mandler

  • 2½ dl vaniljecreme
  • 75 g hakkede og smuttede mandler

1. Kog Risengrøden

Kog ris og mælk op, smid en vaniljestang i. Kog ved svag varme og under låg i 45-60 min. ved svag varme og med låg på. Tag vaniljestangen op lad grøden køle af – gerne til dagen efter.

2. Smut mandler og pisk vaniljecreme

Læg mandlerne i kogende vand et par minutter, så de er nemme at smutte bagefter. Tag en hel mandel til side og hak resten. Bland dem i den kolde grød.
Pisk vaniljecremen stiv og rør den i grøden. Hav tålmodighed med piskningen. Det er ikke flødeskum, men den skal nok blive luftig.

Hvis vaniljesmagen ikke er kraftig nok, tag en vaniljestang, skrab kornene af og kom dem i grøden.

3. Server

Server med en portion kirsebærsovs. Her findes flere alternativer – den traditionelle, den sukkerfri eller lav din egen bærcoulis. Jeg foretrækker den med almindelig kirsebærsovs:-)

MUMS! Ris à l’amande. Rig på smag og god samvittighed – Fattig på fedt og sukker.

 

Andre julegodter, der er sunde. Men husk, alt bør spises med måde:

  • Udhul en daddel og smid en valnød indeni.
  • Flæk en tørret abrikos og læg et stykke lækker mørk chokolade i.
  • Drys kanel over din cappuccino lavet på minimælk.