Hjemmetræning | vejledning til træning derhjemme

Hjemmetræning kan hjælpe med at få prioriteret træning ind i en travl hverdag med småbørnsfamilie, lange arbejdstider eller et krævende studie med mange lektier.  Træning derhjemme gør, at du kan presse mere motion ind på mindre tid.

Hvem vælger hjemmetræning?

En stor del af vores kunder er børnefamilier, især småbørnsfamilier. Det er den samme problematik, der går igen: “hvordan får jeg passet træningen ind i en travl hverdag med arbejde, familie og fritid?” Mange oplever at bruge meget tid på at køre børnene rundt til aktiviteter, uden at de selv får trænet.

Det kan være svært at finde tid til træningen, når man er af sted i 1-2 timer inkl. træning, tranport osv. Det føles godt, når man er af sted, men at vide at det tager tid fra familie, lektielæsning og sofatid. Det er svært og kræver planlægning.

Hvorfor hjemmetræning?

Fitnesscenteret, cykle-og løbeture giver alt sammen god motion, men tager tid væk hjemmefra. Og det er her hjemmetræning kommer ind i billedet og kan hjælpe med at få prioriteret træning i en hverdag med småbørnsfamilie og dermed støtte i at tage de sunde valg. Når man er på slankekur, rydder man ud af usunde sager i skabene, fordi vi har det med at vælge det, der står foran os. Er motionsudstyret derhjemme, så er det lige foran os og klar til at blive bruge,. Så er der større sandsynlighed for, at vi vælger at træne, og så er det er lettere opnå regelmæssighed i træningen.

Hjemmetræning - fordelene ved træning derhjemme

Hvad er hjemmetræning?

Hjemmetræning er et vidt begreb og kan indeholde alt fra et sæt håndvægte til hele motionsrum med løbebånd og multimaskiner. Nedenfor gennemgår vi nogle af de muligheder der er, når træningen skal foregå derhjemme, og så er det op til dig at mærke efter, hvad der tiltaler dig. Der findes muligheder for hjemmetræning uanset plads og budget.

Motionscykel til hjemmetræning

For nogle er hjemmetræning en motionscykel foran tv’et. Så kan man med god samvittighed se sin yndlingsserie, og så går træningstiden hurtigere. Mange vælger også denne motionsform under genoptræning, da motionscyklen et det mest skånsomme træningsudstyr der findes.

Træning derhjemme med løbebånd

For nogle andre er hjemmetræning et løbebånd. Ofte er grunden, at der ikke er mulighed for at forlade hjemmet for at løbe. Det kan være den nybagte mor, som vælger at løbe, mens den lille sover. Det kan være, at man bor ude på landet, hvor der ikke er gadelygter tændt, så der er for mørkt til at løbe om aftenen i vinterhalvåret. Andre vælger løbebåndet, fordi hele familien synes, det er sjovt og både mor, far og teenagebørnene får glæde af det. Lyder løbebåndet som løsningen for dig kan du både finde informationer om hvordan du vælger det bedste løbebånd og hvor meget det koster.

Hjemmetræning med børn

Træning derhjemme ligner leg for et lille barn, så hjemmetræning kan også laves  med de små. Børn i alderen 0-6 år elsker at efterligne dine bevægelser, så I kan lave armbøjninger sammen, eller den lille kan lege med fitnessbolden. For lidt større børn kan du give dem et stopur og lade dem tage tid på dig, mens du laver en øvelse. Giv dem ansvaret for at tælle dine gentagelser og lad dem skrive det ned i en træningsdagbog. På den måde får I en fælles oplevelse, og træningstid bliver til kvalitetstid sammen.

Småt med plads og pengepung

Et sæt håndvægte fylder minimalt og er et udmærket valg, hvis økonomien er begrænset. Med et sæt håndvægte kan du faktisk træne hele kroppen.

Motionsrum til hele familien

Nogle vælger at indrette et helt separat motionsrum med konditionsmaskiner, træningsbænk eller en multimaskine. Hvis økonomien er til det, kan man faktisk indrette et rigtig funktionelt motionsrum på helt ned til 10-15 m2.

Styrketræning derhjemme

Er du mest til styrketræning er en træningsbænk og en vægtstang et godt valg. Så kan du lave alle de klassiske øvelser som bænkpres, bent over row, dødløft, biceps curls o. lign.

Udendørs hjemmetræning

Og så er der gruppen, som foretrækker udendørs hjemmetræning. Her kan et sæt kettlebells, en medicinbold og et sjippetov give en hård og effektiv allround træning af kroppen. Så når vejret er til det, tages det hele med ud i haven, og på under en halv time er det muligt at lave en ret grundig hjemmetræning.

Hjemmetræning - udendørs træning derhjemme

Pak hjemmetræningen i kufferten

Nogle vil gerne have mulighed for at tage hjemmetræningen med i tasken, fx. hvis de rejser ofte. Mange pakker løbeskoene fordi de ingenting fylder. Men er du ikke til løb, så er der mange andre muligheder, der fylder og vejer lige så lidt. En slyngetræner (TRX, PowerSling) eller et par træningselastikker giver god helkropstræning og er lige til at tage i tasken.

Der findes endnu flere muligheder, som vi ikke har nævnt. Og der er sikkert én, der passer til dig. Overordnet bør du overveje fire tinge når du vælger udstyr til hjemmetræning:

  • Hvad er dit mål med træningen?
  • Vil du konditionstræne eller styrketræne?
  • Hvor meget plads har du?
  • Hvad er dit budget?

Har spørgsmål til hjemmetræning er du velkommen til at kontakte os og få vejledning på info@abilicaonline.dk eller 70 270 279. Uanset hvilket budget du har og hvor meget plads du kan sætte af, så er der en løsning og det har vi skrevet en hel artikel om, hvor vi beskriver hjemmetræning til 3 budgetter og plads.