Funktionel træning – hvad er det?

Inden for de sidste par år, er der kommet mere fokus på funktionel træning, og det er helt sikkert kommet for at blive. Med funktionel træning er der uendelige muligheder for øvelser af hele kroppen, og du kan udfordre og udvikle dig selv lige så meget som du har lyst.

Definition

Funktionel træning fokuserer på naturlige bevægelser, som den menneskelige krop allerede er skabt til at lave. Bevægelser som at løfte, løbe, trække, rotere eller skubbe, er bevægelser som du allerede laver, eller kan få brug for i din hverdag – og det er det som funktionel træning tager udgangspunkt i. Ved store naturlige bevægelsesudslag, får du trænet både koordination, styrke og balance i samme øvelser. Ved at bruge dine muskler på den måde de oprindeligt er designet til, vil den funktionelle træning hjælpe dig til at opnå øget styrke, smidighed og koordination, uanset hvilket niveau du træner på.

Der findes efterhånden meget træningsudstyr på markedet til funktionel træning, da det er en træningsform, som indbyder til træning i hjemmet eller udendørs, med de simple produkter. Hvis du kræver mere vægt og flere redskaber end du har plads til derhjemme, findes der også mange hold i landets fitnesscentre, som f.eks. Crossfit.

Fordele

Den største fordel ved funktionel træning er, at der ikke er forskel på, om du er mand, kvinde, ung eller gammel. Basisøvelserne vil være de samme, uanset køn eller alder. Forskellen ligger i belastningen af dine øvelser og i mængden af dem – dette styrer du helt selv, i forhold til hvad dit mål er og hvad niveau du træner på.

Andre fordele ved funktionel træning er:

  • Nedsætter risiko for skader i forhold til andre træningsformer
  • Bedre balance
  • Stærkere kernemuskulatur og dermed bedre kropsholdning
  • Bedre koordinationsevner
  • Øget smidighed i led og muskler
  • Forbedrer præstationsevne
  • Bedre udholdenhed
  • Øget styrke
  • Træning af alle kroppens muskler

Eksempler på funktionelle øvelser

Dødløft:

Dødløft er en øvelse, som simulerer samme bevægelse, som når du løfter ting op fra gulvet. Her fokuseres der på at styrke lænd og ben. Øvelsen kan laves både med stang, håndvægte, en sandsæk eller andet tungt du kan finde hjemme.
dødløft

Squat:

Bevægelsen i squat er den samme, som når du sætter dig og rejser dig fra en stol. I denne øvelse aktiverer du flere muskelgrupper og det er derfor en rigtig god basisøvelse. Sørg for at spænde godt op i mave og hold din ryg rank under øvelsen, og du styrker på denne måde både ben, baller og kernemuskulatur.

Denne øvelse kan laves på flere måder, afhængigt af hvilke redskaber du har til rådighed. Squat kan laves kun med kropsvægt, med en håndvægt i hver hånd eller med en vægtstang.
squathåndvægte

Pres:

I denne øvelse laver du et løft over hovedet eller skubber en genstand væk fra kroppen, hvor denne vinkles med underlaget. Her kan du igen bruge det redskab og den mængde vægt du har til rådighed. Her kan der bruges håndvægte, kettlebell, vægtstang eller andet tungt du har der hjemme. Et par rigtig tunge bøger eller et par 2 liters juice kan sagtens bruges.
skulderpres


Tip!!

Lav 3 sæt med ca. 12 gentagelser til hver øvelse.