Bevæg dig let og glad – 5 gode grunde til at dyrke motion

Motion er godt. Det ved du med garanti. Men ved du også, hvorfor motion er godt? Og hvad det kan gøre i kampen mod dit indre sukkermonster? Er du nysgerrig, så hæng på. For det er lige netop det, dagens gæsteindlæg skal handle om.

Tusindvis af kemiske reaktioner og signalstoffer aktiveres i din hjerne hvert eneste sekund. Stoffer som blandt andet har til formål at styrke dit humør, gøre dig glad, mere årvågne, styrke din hukommelse og hjælpe dig med at slappe af på en sund og positiv måde. Og det mest fantastiske er, at alle signalstofferne sendes rundt i større mængder i din krop, når du dyrker motion.

Dopamin

Personligt syntes jeg, at signalstoffet dopamin er et af de mest interessante stoffer, som vi kan beskæftig os med, når det kommer til vægttab og bekæmpelse af sukkertrang. Dopamin er et signalstof, som gør os glade og mere udadvendte og så styrer det vores hjernes center for belønning. Når hjernen udløser dopamin, får vi det godt. Vores hjerne er designet til at opfatte aktiviteter, der udløser dopamin, som noget, vi bør efterstræbe. Af samme årsag mærker vi en øget motivation eller lyst til at gøre ting, som får os til at frigive dopamin.

Motion, kød, fisk, fjerkræ, sunde fedtstoffer, musik og sex får din hjerne til at frigive dopamin, men vidste du også, at sukker øger frigivelsen af dopamin i din hjerne og at det er en væsentlig årsag til, at du har så svært ved at modstå det?

Vil du lukke munden på sukkermonsteret, så er sund kost og motion helt sikkert vejen frem. Måske har du allerede bemærket, hvad der sker, når du begynder at spise flere af de omtalte fødevarer og dyrker motion? Du bliver gladere, føler mere ro i kroppen, mærker en større lyst til at fortsætte den sunde livsstil og komme af sted ti træning og det føles nærmest som om, at sukkertragen aftager helt naturligt. Og det er ikke uden grund, for pludselig behøver du ikke længere så store doser dopamin fra sukkeret. Du får det jo fra alle de andre gode kilder.

Vil du i gang med at bekæmpe sukkertrangen, så sæt fokus på konditionstræningen. Du frigiver nemlig mere dopamin, når du vælger en motionsform, som har flere gentagende bevægelser som f.eks. gang, løb, cykling, crosstraining, step. Og så frigiver du i øvrigt hurtigere dopamin, jo mere veltrænet du er/bliver, så det er bare om at komme i gang.

Hvidt sukker

5 gode grunde til at dyrke motion

1. Dit energiniveau stiger og du bliver gladere
2. Dit blodsukker bliver mere stabilt (= lukker munden på sukkermonstret)
3. Din mæthedsfornemmelse forlænges
4. Du bliver bedre til at regulere din sult og mæthedshormoner
5. Du bliver stærkere og holder din forbrænding oppe og/eller ved lige

Blev du inspireret og har du lyst til at lære mere, så klik ind på www.sundforsjov.dk