5 Myter om træning – hvad er sandt?

Der er hundredevis af myter om træning og mange af dem bliver ved med at blive hængende derude. Desværre er der mange som retter sig efter dem – “ det er jo det man har hørt”. Derfor afkræfter vi her 5 af de mange myter, der er inden for træning. Vi prøver at få dem udryddet, så du får mere ud af din træning.

Myte #1: Sit-ups og crunches er de mest effektive øvelser til en six-pack

workoutFakta: Hvis du er ude efter at få en flad og markeret mave, så kan du lave hundredevis af sit-ups og crunches uden den store effekt. Lav i stedet øvelser som rammer hele din core, som forskellige plankeøvelser og push-ups. Sammen med cardio træning og en sund kost vil du få en fladere mave og mavemusklerne vil blive tydeligere.

 
 

Myte #2: Cardio forbrænder flest calorier

Pulstræning på løbebåndFakta: Cardio træning, som løb eller spinning forbrænder flest kalorier under selve træningen. Derimod er din forbrænding ved styrketræning højere i løbet af de 24 timer efter træning. Ifølge en undersøgelse fra “The Journal oF Strenght And Conditioning Research”, forbrændte kvinder i gennemsnit 100 kalorier mere i tiden efter, i forhold til de kvinder som skippede vægttræningen. Jo tungere vægtene er, og jo flere muskler i kroppen du har igang, jo mere sætter du gang i efter-forbrændingen.

 

Myte #3: Styrketræning giver kvinder store muskler

bar-bell-1526967-1279x1705Fakta: Kvinder er ikke bygget til at blive ligeså store som mænd når de styrketræner – de har ikke mængden af testosteron i kroppen, som skal til for at bygge store muskler. Derfor er der ingen grund til at være bange for at bruge tunge vægte i træningen. Styrketræning med tung vægt og få repetitioner er, sammen med en sund kost, den bedste vej til den tonede krop, som de fleste kvinder ønsker.

 
 

Myte #4: Det er for sent at komme i form

En fitnessvægt med fedtprocentmåler viser din fremgang under et vægttabFakta: Det er aldrig for sent at begynde at komme i form og starte med sundere rutiner. Hvis du ikke er vant til at lave nogen form for motion, kan du starte let ud med korte gåture. Med tiden kan du begynde at gøre det hårdere, ved at øge længden af turen og sætte tempoet op. Derefter kan du tilføje styrkeøvelser, som nemt kan laves hjemme på stuegulvet.

 
 

Myte #5: Kun lange træningssessioner giver effekt

woman-jogging-blur-1429021-1279x1705Fakta: Din krop vil begynde at forbrænde fedt, så snart du begynder at bevæge dig. Hvis du ikke har tid og mulighed for at træne i de 30 minutter, som eksperter anbefaler per dag, er det langt bedre med en kort og intens træning end ingen træning – alt tæller.

 
 
 
 
 
 
 

Kilde: www.huffingtonpost.com/2013/08/01/12-common-workout-myths-_n_3288666.html